Privacyverklaring Energie Diensten Centrum

Versie: 1.1 
Datum: 05-09-2025

1. Algemeen

Energiedienstencentrum.nl is een samenwerkingsplatform van deelnemende gemeenten en de Provincie Utrecht, gericht op het ondersteunen van bewoners en VvE’s bij verduurzaming. Wij hechten veel waarde aan uw privacy en verwerken persoonsgegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

2. Contactgegevens

Energie Diensten Centrum  
Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht 
edc@provincie-utrecht.nl 

3. Welke gegevens verwerken wij?

Afhankelijk van uw gebruik van onze diensten, kunnen wij de volgende persoonsgegevens verwerken: 
Naam en contactgegevens (e-mail, telefoonnummer); 

  • Gegevens van de VvE, waaronder bestuurssamenstelling, adres en type gebouw;
  • Informatie over energieverbruik, energieprestatie en uitgevoerde of geplande verduurzamingsmaatregelen;
  • IP-adres en websitegebruik;
  • Informatie verstrekt via het energieloket of adviestrajecten;
  • Communicatie met EDC, zoals e-mails, gespreksnotities en adviesrapporten;
  • Gegevens in het kader van het MCO-programma (Meerjarige Collectieve Ontzorging). 

4. Doeleinden van verwerking

Wij verwerken persoonsgegevens uitsluitend voor de volgende doeleinden:

1. Ondersteunen en verbeteren van verduurzamingsprogramma’s

  • Het (laten) uitvoeren en verbeteren van lopende en toekomstige programma’s en diensten van het EDC die bijdragen aan verduurzaming en energietransitie (zoals het MCO, de VvE-aanpak en het Energieloket).
  • Hierbij werkt het EDC met opdrachtnemers die bewoners en VvE’s rechtstreeks adviseren en begeleiden.

2. Uitvoering en administratie

  • Het registreren, beheren en administreren van deelname en voortgang binnen de programma’s.
  • Het coördineren en faciliteren van de samenwerking tussen gemeenten, provincie en opdrachtnemers.

3. Monitoring, evaluatie en beleidsontwikkeling

  • Het verzamelen, analyseren en gebruiken van gegevens over woningen en verduurzamingsmaatregelen (woningkenmerken en uitvoeringsinformatie) om inzicht te krijgen in de voortgang van de energietransitie.
  • Het ontwikkelen en inzetten van instrumenten zoals een woningpaspoort en dashboards binnen het dataplatform, zodat gemeenten hun beleid en uitvoering kunnen verbeteren.
  • Waar mogelijk gebruiken wij geanonimiseerde of gepseudonimiseerde data, zodat de privacy van bewoners gewaarborgd blijft.

4. Naleving van wettelijke verplichtingen

  • Het verwerken van gegevens om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, zoals subsidieverantwoording en archiveringsplichten.

5. Grondslagen voor verwerking

De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats op basis van: 

  • Toestemming: Artikel 6, lid 1, sub a AVG: indien van toepassing voor aanvullende of facultatieve diensten.  
  • Uitvoering van een overeenkomst: Artikel 6, lid 1, sub b AVG: bij deelname aan verduurzamingstrajecten, adviesdiensten of het MCO-programma, VvE-aanpak en Energieloket;
  • Wettelijke verplichting: Artikel 6, lid 1, sub c AVG: bijvoorbeeld bij subsidieverantwoording
  • Uitvoering van een taak van algemeen belang: Artikel 6, lid 1, sub e AVG: ondersteuning van publiek energie- en klimaatbeleid;
  • Gerechtvaardigd belang: Artikel 6, lid 1, sub f AVG: zoals het verbeteren van dienstverlening en het delen van geanonimiseerde inzichten met deelnemende gemeenten en de provincie.

6. Gegevensdeling tussen gemeenten en provincie

EDC deelt persoonsgegevens uitsluitend met opdrachtgevers (zoals provincies en gemeenten) en samenwerkingspartners die betrokken zijn bij de uitvoering van de programma’s. Met deze partijen worden afspraken gemaakt over gegevensbescherming.

Voor de aanpak van verduurzaming van VvE’s, het energieloket en het MCO-programma worden gegevens gedeeld tussen deelnemende gemeenten en de Provincie Utrecht. Dit gebeurt: 

  • Alleen voor zover noodzakelijk voor beleidsvorming, monitoring en ondersteuning;
  • Op basis van verwerkersovereenkomsten, gegevensdelingsovereenkomsten en/of gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid;
  • Met waarborging van dataminimalisatie en pseudonimisering waar mogelijk.

7. Bewaartermijn

Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld, tenzij wettelijke bewaartermijnen van toepassing zijn.

8. Beveiliging

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw gegevens te beschermen tegen verlies, misbruik of ongeautoriseerde toegang.

9. Uw rechten

U heeft het recht om: 

  • Uw gegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen
  • Bezwaar te maken tegen verwerking
  • Uw toestemming in te trekken 

Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden gewijzigd. Raadpleeg regelmatig deze webpagina voor de meest actuele versie.

Voor het uitoefenen van deze rechten kunt u bij de provincie een verzoek indienen. De provincie behandelt uw verzoek binnen 4 weken. Hoe specifieker u bent bij de aanvraag des te beter kunnen wij uw vraag behandelen.

U kunt uw verzoek indienen via het mailadres: privacy@provincie-utrecht.nl. Wij moeten daarbij wel kunnen nagaan of de juiste persoon het verzoek doet. U kunt namelijk alleen uw rechten uitoefenen met betrekking tot uw eigen persoonsgegevens. Het is daarom mogelijk dat wij u verzoeken zich bij het Huis voor de provincie te komen legitimeren.

Datalek

Heeft u informatie ontvangen die niet voor u bestemd is? Heeft u een kwetsbaarheid in onze beveiliging geconstateerd of is er volgens u sprake van een datalek? Meld dit dan direct bij datalek@provincie-utrecht.nl.

Klacht indienen

Heeft u een klacht? Dan kunt u dit melden bij FG@provincie-utrecht.nl. Indien u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.